torsdag 17 november 2011

Isande flugfiske

Termometern visade en grad och nattens minusgrader hade lagt ett tunnt istäcke på vägens små vattenpölar. När jag packade ihop flugfiskegrejorna så förstog jag att det skulle bli sista turen för i år.


Färden gick mot det lilla öring- och regnbågsvattnet ute i skogen. Väl framme så möttes jag av en tjärn som låg som en spegel, inte en krusning på ytan. Kanske inte det allra bästa för fisket, men desto vackrare för ögat.







Fisket då, hur gick det?


Det började faktiskt ganska så trögt. Jag fiskade av en del vatten utan att känna minsta dragning i linan. Jag började då allt mer aktivt att eprimentera med olika flugor och hemtagningstekniker. Det tog ett tag att knäcka koden idag, men som alltid så gav det belöning när man väl gjort det.


Metoden för dagen var en liten Mickey Finn fiskad på en sjunkande lina som fick sjunka djupt ner mot botten innan hemtagningen började. I det kalla vattnet skulle man ju tro att flugan sedan skulle fiskas hem långsamt, men så var inte fallet idag. När grejorna kommit ner så fick man igång fisken med långa och ganska så snabba drag.








Efter ett par, tre timmars fiske hade jag landat några regnbågar och en öring på ovan nämnda metod. Fingrarna var då kalla och spöt täckt av is. Nu laddar jag inför vinterns isfiske samtidigt som jag drömmer om nästa års flugfiskesäsong.



/Jonas

1 kommentar: