måndag 7 november 2011

Ännu en gäddtur avverkad!

I Lördags var det dags igen! Ensam i båten denna gång testades Stödesjön och dess krokodiler. Kom ut rätt så sent och klockan var nog närmare halv tio innan båten sjösattes och fisket kunde börja. Fiskade av en sträcka som alltid brukar ge bra med fisk och så även denna gång, fina och feta gäddor som inte tvekade nämnvärt i huggen då de flesta satt riktigt bra. Roligt att jag bara fick en gädda under tre kilo av 12st, det tråkiga var dock att den som tyngde vågen bäst endast vägde 6,2kg. Har gått troll i fisket efter de större gäddorna nu och satsningar på att skaffa betesfisk görs, men det verkar tyvärr svårare än man kan tro! Verticalspöt och en topomarkör fick följa med i lördags och såg en hel del fläckar där det var ganska tätt på bättre fisk och vart tvungen att riva grejerna en gång för att testa dem med jigg. En brant kant testades av i 10 minuter med resultatet av att en 8hg abborre högg på första nedsläppet (tog faktiskt redan innan jag nådde botten).
På andra nedsläppet klev en sjuhektos på men sen var det dött, eller dött och dött.. de förljde med och kikade på grejerna men vägrade hugga på de 5 minuterna jag gav dem chansen. Då det inte var gös som jag hoppades på så fortsatte jag med trollingen istället och fiskade av en sträcka som jag inte fiskar så ofta vilket jag nu förstår varför! inte ett hugg sista 1,5 timmen :(
I morgon lurar jag på ett nytt försök på Stödesjön men får se om det blir mer inriktat på gös denna gång, har för mig att jag har en del fryst betesfisk och det var länge sen jag körde fireball! :)



2 kommentarer: