måndag 12 december 2011

Isfiskepremiär

Efter en period med grått och tråkigt väder hade vi så äntligen haft några dygn med minusgrader på nätterna. Detta gjorde att jag och fiskekompisen Calle bestämde oss för att åka ut till den lilla skogstjärnen för att se efter om isen höll. Det skulle visa sig att vi var lite väl optimistiska när vi i bilen satt och diskuterade isens tjocklek och enades om att den borde vara ungefär en decimeter tjock vid det här laget.
Efter att ha kommit fram till den "spegelblanka" tjärnen och borrat ett hål vid kanten så mätte vi isens tjocklek till 3 (!) centimeter. Efter några trevande och knakiga försök att gå ut på isen insåg vi att det helt enkelt inte gick.
Vad gör då två killar med ett näst intill nördigt fiskeintresse? Åker dom kanske hem och kollar på en film istället? Slår dom på datorn och kollar vilka livsviktiga saker som har hänt på Facebook sedan förra besöket?
Nej, det gör dom ju naturligtvis inte!! Dom löser situationen så att dom kan fiska!

Vi lånade helt enkelt en fyra meter lång planka som vi försiktigt sköt ut på isen. Utanför plankan la vi en liten plattform som på sommaren fungerar som en plats att lägga ut sin fluga ifrån. Jag borrade ett hål utanför plattformen där jag satte mig och fiskade. Calle, som i boxningssammanhang hade gått i klassen flugvikt, smög ut ytterligare några meter.

Ganska så omgående sög det tag i mina grejor och en kolsvart öring kunde efter några rejäla rusningar lirkas upp i hålet. Sen fortsatte det att nappa... för mig! :-) Jag drog varannan öring och varannan regnbåge medans frustrationen hos den gode Carl växte sig starkare för varje fisk som borta hos mig fick syna isen. När han efter mycket möda och stort besvär får på en fisk, en fisk som han också tappar, rinner det över. Spöt kastas i isen, svordomarna haglar, samtidigt som han mycket noggrant utycker vad han tycker om vattnet vi fiskar i. ;-)
Efter drygt två timmars fiske har jag landat fyra regnbågar och tre öringar. Hur många Calle har landat tror jag att ni kan lista ut. Vissa dagar vill det sig bara inte, och då kan även den bäste gå bet. Nu var det i alla fall dags att åka tillbaks in till stan då jag skulle hinna byta om från flytoverall till något lite mer passande för kvällens julmiddag med jobbet.
Fisket gav mersmak, men nu har det varit gråväder med plusgrader i två dagar, så någon is lär det inte finnas kvar. Jag hoppas nu på minusgrader så att isfiskesäsongen kan fortsätta.

/Jonas "Isarnas Herre" Asplund

5 kommentarer:

  1. Isar av den här tjockleken är väl ni vana vid där nere! :-) Kul var det i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Haha ser ju ut som att det skulle gå flugfiska på den där bilden :)

    SvaraRadera
  3. HA!Vi er åbenbart alt for forsigtige med at starte issæsonen her i Dk. 3 cm har vi da næsten hvert år... Gratulerer med en dejlig præmiere!

    SvaraRadera
  4. OJ, den förlorade sonen Tommy SKRIVER TILL MIG!! Det här är stort! Det var väl sisådär ett år sedan det hände??

    Jonny: Ja, det var nästan så att man satt och spanade efter vak. ;-) Dags för dig att göra bloggpremiär nu tycker jag. Ut och fiska!

    SvaraRadera