onsdag 4 januari 2012

Nyårspimpeln

Nyårsafton skulle detta år spenderas uppe i Delsbo. Jag passade på att klämma in tre timmars pimpelfiske innan färden fortsatte norrut. Isen på den lilla skogstjärnen har nu växt till nästan 15 cm hård tjärnis. Man kan nu röra sig över hela tjärnens yta i letandet efter regnbåge och öring.
Det var fiskekompisen Calle som fick den bästa starten denna gång. Vi provade först i en liten vik som tidigare gett fin utdelning, men där var det inte någon hemma denna gång. Vi gick därför vidare utåt och fiskade av lite djupare vatten, men även där utan framgång. Det var först när vi sökte av en kant som på sommaren ofta håller fisk som det började att nappa.
Calle får upp en fin regnbåge och direkt när han släpper ner igen så smäller det på igen. Det är knappt att han hinner förstå vad som händer innan han står och drillar igen.
Efter det så blir det väldigt lugnt där vi sitter och jag beslutar mig för att gå vidare in i en annan vik som också alltid håller fisk. Kort därefter kommer även Calle bort till mig. Jag behöver inte vänta länge innan det hugger på en fin regnbåge för mig. Ganska så snart drar jag en till och det står därmed 2-2 i den interna "tävlingen". Det är oftast jag som har fått mest fisk när jag och Calle fiskar tillsammans. Detta gjorde att Calle spenderade sin 2-0 ledning med att tala om för mig att han på årets sista dag minsann tänkte knäcka mig i antal fisk! :-)

Nu blev det dock inte så! Jag avslutar dessutom dagen med en svit av tappade fiskar. På en går kroken av i mothugget, en kliver av vid iskanten och ett par stycken behagar inte att fastna över huvud taget. Hur som helst så tycker jag att det var en lyckad fisketur med två landade var och ett gäng kontakter utöver detta. Allt på några få timmars fiske innan nyårsraketerna fyllde den stjärnklara himlen med regnbågens alla färger. :-)

/Jonas Asplund

2 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj.... Jonas altså... Man fisker ikke for at vinde. Man fisker for at ydmyge...
    Jeg er så besviken.

    SvaraRadera